top-5 κωμωδιών του παλιού ελληνικού κινηματογράφου

Μια υποκειμενική ματιά σε πέντε- συν μία, αγαπημένες κωμωδίες του “παλιού, καλού, ελληνικού” κινηματογράφου. Σίγουρα λείπουν πολλές που οι θεατές αγάπησαν ή που πολλοί θα περιελάμβαναν σε σχετική δική τους λίστα. Κουβέντα να γίνεται, λοιπόν και όποιος θέλει σχολιάζει και παραθέτει στα σχόλια τις δικές του επιλογές…

* Θα ακολουθήσει και volume 2 την επόμενη εβδομάδα με δραματικές ταινίες αυτήν την φορά. Όποιος θέλει μπορεί να με προλάβει και να δώσει ιδέες σχετικά, από τώρα.

Ο φίλος μου ο Λευτεράκης (1963)

του Αλέκου Σακελλάριου

με τους: Nτίνο Ηλιόπουλο, Κώστα Βουτσά, Μάρω Κοντού, Γιώργο Κωνσταντίνου.

o-filos-mou-o-lefterakisH καλύτερη -κατά την γνώμη μου- στιγμή του Αλέκου Σακελλάριου στην οθόνη, έρχεται με αυτήν την σπαρταριστή κωμωδία καταστάσεων και παρεξηγήσεων, γύρω από την απιστία και την σύσφιξη των σχέσεων του ζεύγους που θα οδγήσει σε ολοκλήρωση της οικογένειας. Οκ, δεν το λες και τολμηρή ματιά, αλλά το γέλιο είναι που μετράει. Ο Θοδωράκης (Ν. Ηλιόπουλος) είναι παντρεμένος με τη Φωφώ (Μ. Κοντού), αλλά είναι και μπερμπάντης στα μουλωχτά. Επινοεί τον δήθεν παλιόφιλό του, τον Λευτεράκη για να ξεπορτίζει ισχυριζόμενος ότι βγαίνει μαζί του. Όμως κάποια στιγμή ο Λευτεράκης επισκέπτεται την οικία του Θοδωράκη σαν να τον γνώριζε όντως χρόνια, με τη μορφή μάλιστα του Κώστα Βουτσά. Η εκδίκηση της Φωφώς είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο, αλλά η αγάπη κερδίζει στο τέλος…

Η χαρτοπαίκτρα (1964)

του Γιάννη Δαλιανίδη

με τους: Ρένα Βλαχοπούλου, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Κώστα Βουτσά, Σαπφώ Νοταρά

xartopaixtraΗ Ρένα Βλαχοπούλου, στο χαρακτηριστικότερο ίσως ρόλο της καριέρας της, με το μπρίο και το ταμπεραμέντο που θα την έκαναν να αφήσει εποχή στο ελληνικό σελιλόιντ. Από κοντά ο σύζυγος Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο οποίος απηυδισμένος απ’ της εμμονή της γυναίκας του με το “χαρτάκι” αποφασίζει να φλερτάρει την φίλη της την Λελέ κλονίζοντας την συνοχή της οικογένειας. Αυτή η σειρά παρεξηγήσεων με την εμπλοκή των παιδιών της Ρένας και του Λάμπρου (Βουτσάς και Χλόη Λιάσκου), αλλά πρωτίστως το υποκριτικό εκτόπισμα του πρωταγωνιστικού διδύμου σε τρελά κέφια και με εκρηκτική χημεία, θα αφήσουν ανεξίτηλο το στίγμα σε έναν τίτλο που έκτοτε θα μείνει χαρακτηριστικός και θα ξαναμεταφερθεί και θεατρικά. Μαζί φυσικά με το απαλό άγγιγμα της συμπάθειάς μου, του Γιάννη Δαλιανίδη.

Ζητείται ψεύτης (1961)

του Γιάννη Δαλιανίδη

με τους: Ντίνο Ηλιόπουλο, Άννα Κυριακού, Παντελή Ζερβό, Θανάση Βέγγο.

zititai-pseftisΒασισμένο σε θεατρικό του Δημήτρη Ψαθά, η καλύτερη στιγμή της πολύ πλούσιας καριέρας του Γιάννη Δαλιανίδη, γνώρισε και το πρόσφατο remake της με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη στο ρόλο του “ψεύτη”. Ο Ντίνος Ηλιόπουλος, έχει το “λέγειν” και ως “Ψευτοθόδωρος” έρχεται να λυτρώσει τον βουλευτή Φερέκη (Π. Ζερβός) από κάθε λογής δυσκολίες, ρουσφετολογίες, υποσχέσεις και γυναικοδουλειές. Το alter ego ενός σωστού πολιτικού ανδρός που σέβεται τον εαυτό του, μια ανάγνωση της πολιτικολογίας και των “θα”, πολλά χρόνια πριν την εμπεδώσουμε στο πετσί της καθημερινότητάς μας. Οι επισκέψεις στα βουλευτικά γραφεία καλά κρατούσαν και τότε, μαζί με μια σειρά παθογένειες της ελληνικής κοινωνικής και πολιτικής ζωής που μισό αιώνα μετά, δεν λένε να θεραπευτούν.

Ξύπνα Βασίλη (1969)

του Γιάννη Δαλιανίδη

με τους: Γιώργο Κωνσταντίνου, Αλέκο Αλεξανδράκη, Έλενα Ναθαναήλ, Γιώργο Μιχαλακόπουλο.

ksipna1969_400Ειρωνικό σχόλιο του Δαλιανίδη, βασισμένο και αυτό σε έργο του Δημήτρη Ψαθά, για τον νεοπλουτισμό και την ιδεολογική “κωλοτούμπα” που επιφέρει η ξαφνική ταξική μετατόπιση. Οι αριστεροί και ιδεολόγοι συγγενείς του Βασίλη (Γ. Κωνσταντίνου) συμπεριφέρονται ως βαθύπλουτοι και γίνονται φίλοι με το “κεφάλαιο” (την εκδότρια της Τασσώς Καββαδία) όταν αναπάντεχα πιάνουν την καλή κερδίζοντας το λαχείο. Ο Βασίλης οδηγείται στο ψυχιατρείο, εξέρχεται από αυτό και…αποτρελαίνεται τελείως με τα όσα βλέπει. Μερικώς προφητικό σχόλιο για αυτό που θα αποκαλούσαμε αργότερα “νεοέλληνα”, πριν μας τα πει με άλλη χάρη ο Τζίμης ο Πανούσης. Και πόσο αξέχαστη και αστεία η σκηνή του δηθενοκουλτουριάρη ποιητή Φανφάρα (Γ. Μιχαλακόπουλος). “Σας εθολώσαν τα λεφτά, γεια σου Φανφάρα φαφλατά”.

Φανερός πράκτωρ 000 (1967)

του Θανάση Βέγγου

με τους: Θανάση Βέγγο, Ζανίνο, Τάκη Μηλιάδη, Λαυρέντη Διανέλλο.

 

thou_vou_680_265822_B94342Ο Σον Κόνερι έχει μόλις υποδυθεί σε 4 ταινίες τον 007, και μάλιστα σε τοπ ταινίες της σειράς. Ο Μποντ αρχίζει να γίνεται η ίδια η ποπ κουλτούρα. Ο Θανάσης Βέγγος, ιδιοφυώς σατυρίζει τον υπερπράκτορα, αποδομώντας τον και βρίσκοντας το ελληνικό αντίστοιχό του…ως φαλακρός πράκτων Θου Βου. Σε μια ασταμάτητη διαδοχή από ξεκαρδιστικά gags που σερφάρουν από το σουρεαλιστικό στη σλάπστικ κωμωδία με τον α λα Μαξ Λίντερ τουρτοπόλεμο, ο Βέγγος εισάγεται σε σχολή πρακτόρων καλούμενος να φέρει εις πέρας τρεις αποστολές και να βαθμολογηθεί αναλόγως. Μετά τα δυο πρώτα μηδενικά, αναμένει το πολυπόθητο επταράκι που θα τον ταυτίσει με το πρότυπό του, τον 007. Ο Θου Βου θα τα κάνει όλα γης μαδιάμ (θα ακολουθήσει πολύ καλό και σίκουελ με τον αντίστοιχο τίτλο), θα πυροβολήσει στο γάμο του Καραγκιόζη, θα απαγάγει κατά λάθος ένα μωρό, θα παρακολουθήσει ανεπιτυχώς μια κοπέλα με τον…μνηστήρα της για χάρη του πατέρα της και θα επιδοθεί σε έναν δίχως τέλος τουρτοπόλεμο. Και θα είναι πρωτοπόρος για την μεταμοντέρνα αντιμετώπισή του απέναντι σε ένα τοτέμ της pop culture ήδη 45 χρόνια πριν, όπως και για τα σεξουαλικά υπονοούμενά του

Πριν κλείσουμε, θα αφήσουμε μια ταινία στο μεταίχμιο. Γιατί δεν είναι ακριβώς κωμωδία, ούτε ακριβώς δράμα. Αν έπρεπε να την χαρακτηρίσουμε σήμερα, μάλλον πρώιμη dramedy θα τη λέγαμε. Με αυτή την επιπλέον κωμική ταινία με τον δραματικό τόνο, δίνουμε πάσα στο top-5 της επόμενης εβδομάδας που θα αφορά καθαρά δραματικές ελληνικές ταινίες.

Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα  (1965)

του Γιώργου Τζαβέλλα

με τους: Γιώργο Κωνσταντίνου, Μάρω Κοντού, Κατερίνα Γώγου, Δέσπω Διαμαντίδου.

8da476f72f06a276b1f930cdb28c21f1_XL Είναι γεγονός πως όταν ήμουν μικρός και έχοντας δει αυτή την ταινία, πάντα στους γάμους σκεφτόμουν αν η γυνή θα του πατήσει το πόδι. Ακόμα δηλαδή το κάνω.Η απόλυτα έυστοχη ηθογραφία της εποχής, φέρει την υπογραφή του μεγάλου Γιώργου Τζαβέλλα και με αφετηρία την για πολύ καιρό εκτός γάμου σχέση ως κάτι που αντιβαίνει στον καθωσπρεπισμό της εποχής, ψηλαφίζει την αντιστροφή των ρόλων μετά το στεφάνι (έλα, πες αλήθεια, ακόμα συμβαίνει στην αγαπημένη μας ελληνική οικογένεια) και καταλήγει στην βαθιά αγάπη που μπορεί να ενώσει δυο ανθρώπους περισσότερο από όσα τους είχαν χωρίσει. Με γλυκόπικρο ύφος, η Ελενίτσα και ο Αντωνάκης, ο οποίος ποτέ δεν τόλμησε να πάρει το καπελάκι του και να φύγει, μισό αιώνα μετά θα γίνονταν σημείο αναφοράς της κινηματογραφικής κουλτούρας της Ελλάδας, έχοντας σημαίνοντα ρόλο ως “κλείσιμο του ματιού” στο “Αν” του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.

Advertisements

8 thoughts on “top-5 κωμωδιών του παλιού ελληνικού κινηματογράφου

  1. Θα ήθελα να προσθέσω την «Κόμισσα της Φάμπρικας», μια αδίκως ξεχασμένη ταινία σήμερα, γραμμένη από τον πατέρα του τηλεσωτήρα και τηλεκήρυκα, Γιάννη Πρετεντέρη

  2. Doomantia οντως ξεχασμενη ταινια, ο πατερας Πρετεντερης ειχε αξιολογη παρουσια κυριως σε ταινιες του Κωνστανταρα.Και το Ζαχο Δογγανο φυσικα

  3. Πωπω, με ξενέρωσες με τον Δόγκανο. Έπεσε ο πατήρ Πρετεντέρης στα μάτια μου. Μια ακόμα καλή κωμωδία που μου έρχεται είναι «Τα κίτρινα γάντια» και με καλές στιγμές, «ο κύριος πτέραρχος»

  4. Από τη δική μου λίστα δεν θα έλειπαν τα: Μια τρελή τρελή οικογένεια και Δεσποινίς Διευθυντής. Από κει και πέρα το πράγμα μπερδεύει. Ας πούμε μπορεί να μην έβαζα το Ξύπνα Βασίλη γιατί εκτός από το υπερεπικό ξέσπασμα στο τέλος δεν νομίζω ότι βγάζει ιδιαίτερο γέλιο, αλλά μπορεί και να μην το θυμάμαι καλά. Είναι σαν το «πορτοκαλάδα από πορτοκάλια» στα Κίτρινα Γάντια. Μια φοβερή σκηνή αλλά αυτό.

  5. Συμφωνω σε αυτο που λες για το «Ξυπνα Βασιλη», αλλα συγκριτικα με τα «Γαντια» που ειναι μια ευχαριστη ιστορια απιστιας (ο,τι δλδ το κανει πιο επιτυχημενα ο φιλος ο Λευτερακης), ο «Βασιλης» ειναι μαλλον «πληρεστερη» ταινια με την εννοια οτι εχει πρωιμα δειγματα πολιτικοκοινωνικης συμπεριφορας του νεοελληνα, με τροπο ευχαριστα καυστικο, οποτε κερδιζει στα σημεια.

    Η «τρελη τρελη οικογενεια» ποτε δεν μου εκανε καποια εντυπωση, οσο περιεργο και αν ακουγεται.

  6. Παράθεμα: top-5 δραματικών ταινιών του παλιού ελληνικού κινηματογράφου | Τα Νέα του Βελγίου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s