Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία, 100 χρόνια πίσω

διαφημισηΗ οικογένεια ετοιμάζεται για το γιορτινό τραπέζι, όταν ξαφνικά το κουδούνι του σπιτιού χτυπάει απροσδόκητα. Η οικογένεια ανοίγει την πόρτα, και βλέπει μια ολόκληρη χορωδία να τραγουδά για αυτούς τα κάλαντα, αλλά με τα λόγια παραλλαγμένα ώστε να περιγράφουν τις νέες προσφορές της εταιρίας κινητής τηλεφωνίας. Μπαίνει η μουσικούλα-trademark της εταιρίας, ο τύπος μάς κάνει πιο λιανά ποιες είναι αυτές οι προσφορές, πέφτει το σήμα της εταιρίας, τέλος. Άλλη μια υπέρ-βαρετή διαφήμιση που θα είχες ξεχάσει στο επόμενο λεπτό, αν δεν την έπαιζε πάλι μετά από τρία λεπτά.

Όχι αυτή τη φορά. Αυτή τη φορά δεν την ξεχάσαμε. Γιατί μια λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά: Το κάλαντο που τραγουδιέται από όντως μέλη χορωδιών (όπως πληροφορούμαστε από εδώ) είναι μονοφωνικό. Όλοι τραγουδάνε το ίδιο. Όλοι οι χορωδοί λένε την ίδια νότα, στον ίδιο ρυθμό. Αυτό, για να μην μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες, αν και ψήνομαι δε φαντάζεστε πόσο, το να τραγουδάνε όλοι τα ίδια είναι περίπου σαν να βάζεις έναν κιθαρίστα στη διαφήμισή σου να παίζει το Smoke on the Water. Είναι σαν να βάζεις στη διαφήμισή σου τον Pirlo, τον Cristiano Ronaldo και τον Ibrahimovic να ρίχνουν πασούλες ο ένας στον άλλον με το αριστερό πόδι. Είναι σαν να προσλαμβάνεις τον Phillip Glass να σου κάνει τον dj σε παιδικό πάρτι. Σαν να προσλαμβάνεις ρεσεψιονίστ στο ξενοδοχείο σου και να μην μιλάει. Όχι κάποια ξένη γλώσσα, καθόλου. Είναι σαν να βάζεις τον sir Ian McKellen ή τον John Noble να παίξει Παπακαλιάτη, ή απλά σε διαφήμιση Vodafone. Ή dj σε παιδικό πάρτι. Και ο McKellen να σε παρακαλάει να παίξει την ηθοποιία που μπορεί κι εσύ να μην τον αφήνεις. Γιατί να μην τον αφήνεις κύριε;

Οι υποθέσεις του γιατί έγινε αυτό είναι δύο. Η πρώτη είναι ότι οι χορωδοί και ο μαέστρος έπιασαν κότσο τη διαφημιστική, για να κάνουν μια απόλυτη ξεπέτα και να τελειώνουν. Το θέμα όμως είναι ότι για χορωδιακά δεδομένα, τα κάλαντα Χριστουγέννων είναι ίσως η πιο εύκολη ενορχήστρωση στον κόσμο. Τόσο εύκολη, που ο μέσος μαέστρος και ο μέσος χορωδός δε θα δεχόταν να την τραγουδήσει μονοφωνικό. Αν το να μαζεύονται δέκα «κόρακες» και να τραγουδάνε είναι επιπέδου δυσκολίας μηδέν, και το kyrie eleison του Mozart είναι επιπέδου δυσκολίας είκοσι, αυτό που ακούμε στη διαφήμιση είναι 2, και πολυφωνικά τα κάλαντα είναι 4. Και όλες οι χορωδίες τα ξέρουν, ή μπορούν να τα μάθουν πολύ εύκολα. Είναι σαν να πληρώνεις τον ρεσεψιονίστ του προηγούμενου παραδείγματος γιατί είναι Άγγλος και άρα ξέρει καλά Αγγλικά, αλλά έχει και διδακτορικό στη λογοτεχνία, και να λέει στους πελάτες σου μόνο This is a cat και This is a dog. Και αφού σχολάει να πηγαίνει να κάνει τον dj. Σε παιδικό πάρτι.

Η δεύτερη υπόθεση είναι και η χειρότερη, και μαζί και η πιθανότερη. Είναι ότι ο διαφημιστής είπε στο μαέστρο, «Ας μη δυσκολέψουμε το κοινό, κάνε το όσο πιο απλό γίνεται». Επειδή η υπερπερίπλοκη ενορχήστρωση των κάλαντων δε θα άφηνε τη μαγεία του διαφημιστικού μηνύματός του να περάσει στο κοινό.

Είναι απλό. Η γραμμή των διαφημιστών είναι να μασήσουν και να φτύσουν στο στόμα μας. Αν σε βάλει σε οποιαδήποτε διαδικασία σκέψης το πόνημά τους, είναι λάθος και απορρίπτεται. Γιατί ο μέσος καταναλωτής είναι προφανώς η 65χρονη καφροχριστιανή μονόγλωσση άμουση νοικοκυρά απόφοιτη δημοτικού. Σε αυτήν είναι που θέλετε να πουλήσετε προϊόντα Vodafone. Οτιδήποτε θέλει IQ πάνω από 45 δεν περνάει (εκτός ίσως από τη Nespresso, αλλά αυτή δίνει μια άνιση μάχη με την ίδια την ευφυΐα της).

Δε θα δυσκόλευε κανέναν να ήταν πολυφωνικά τα κάλαντα, ακούλτουρε διαφημιστή. Τα λογάκια σου μια χαρά θα τα ακούγαμε. Και η διαφήμισή σου θα γινόταν λίγο πιο ωραία, ίσως να είχε και νόημα. Αλλά επειδή δεν ξέρεις τι σου γίνεται τρόμαξες από λίγη παραπάνω τεχνική. Αν καταλήξεις να κάνεις τον dj δε θα σου φταίω εγώ μετά.

Να και η διαφήμιση, αν και έλεγα να μην τη βάλω καν.

Advertisements

34 thoughts on “Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία, 100 χρόνια πίσω

  1. Συνήθως έχουν μια βασική μελωδία και ίσο, άρα μάλλον δίφωνη τη λες. Αλλά υπάρχει και πολυφωνική παράδοση, τέσσερις φωνές και βάλε δηλαδή, κυρίως στα Επτάνησα, αλλά δεν ξέρω πολλά για αυτό.

  2. Bάση αυτού θα μπορούσε, κάποιος δικηγόρος του διαφημιστικού διαβόλου, να πει ότι η μονοφωνία των κάλαντων στην εν λόγω διαφήμιση θέλει να φέρει σε μεγαλύτερη οικειότητα τους θεατές, χρησιμοποιώντας μελωδίες πιο οικίες -ίσως- σε αυτούς.

    Φυσικά επουδενί δεν το πιστεύω αυτό. Είμαι, δυστυχώς, σχεδόν σίγουρος ότι με τα χρόνια η διαφήμιση έχει αρχίσει να πιστεύει στο ρητό του Γκέμπελς «λέγε λέγε στο τέλος κάτι θα μείνει» και να πιστεύει ότι οι θεατές της είναι πριν τους Homo sapiens. Αρκετά πριν.

    Βέβαια αν κάτσεις και παρακολουθήσεις αρκετή διαφήμιση το μυαλό σου από το πολύ το «λέγε, λέγε» όντως παρουσιάζει αταβιστική σκέψη, πισωγυρνόντας κάπου εκεί στα χρόνια των Homo Erectus (σωστά χρησιμοποίησα εδώ ονομαστική ενικού;).

  3. Η διαφήμιση αυτή θέλει να κάνει το θεατή να νιώσει οικεία Jorn, αλλά αυτό είναι δεδομένο από το γεγονός ότι έχει τ α κ α λ α ν τ α. Το έχει κατακτήσει εξ αρχής αυτό. Μη σου πω, ότι οι περισσότεροι θεατές έχουν σαν οικείο άκουσμα και τα κάλαντα τραγουδισμένα από 4 φωνές, απλά δεν το προσέχουν ευθέως. Ντα φακ δηλαδή.

    Με τα υπόλοιπά σου ναι σε όλα.

  4. Ναι, αλλά η βυζαντινή μουσική χωρίζει την οκτάβα σε 72 διαστήματα, 72 νότες για να καταλάβουν κι οι ακούλτουροι. Όχι 12 που έχουν στη δική τους οι κουτόφραγκοι. Γίνεται επομένως παραπάνω από προφανές, ότι πίσω από τη συμπαιγνία διαφημιστών-χορωδών, κρύβονται βυζαντινοί μυστικιστές που ενόψει των Χριστουγέννων, εκπληρώνουν την χιλιετή αποστολή τους: να περάσουν υποσυνείδητα μηνύματα, χρησιμοποιώντας δεξιοτεχνικά σε αυτή τη διαφήμιση και τα 72 μυστικά μόρια. Εμείς δεν τα ακούμε ακόμα, γιατί με τόση ροκ και ντίσκο, τα αυτιά μας είναι βουλωμένα με δυτικό κερί, που έχει αντιβυζαντινό φίλτρο. Προσέξτε. Προσέξτε καλά, πόσες φορές θα δείτε τη διαφήμιση. Από ένα σημείο και έπειτα και ενώ από το αυτί σας θα αργοτρέχει μια μικρή κεχριμπαρένια σταγόνα, θα αντιλαμβάνεστε ήχους πρωτάκουστους και θα κατουριέστε όπως στην εκκλησία μικροί. Το δωμάτιο θα τιγκάρει από την ερωτική οσμή του λιβανιού και κάθε αντίσταση θα είναι μάταιη.

  5. Ναι σε όλα, αλλά για να είμαι σίγουρος ότι κατάλαβα, είναι σαν να ζητάς απ’ τον Rowan Atkinson να παίξει σε σκετσάκι χριστουγεννιάτικης γιορτής κατηχητικού; Σαν να ζητάς απ’ τον Πίτερ Χιγκς να σε βοηθήσει σε μια δύσκολη πρόσθεση;

    Επίσης σας θυμίζω ότι υπάρχει κι αυτό:

  6. Ορίστε κύριοι, μια πολυφωνική μελωδία έβαλαν οι άνθρωποι και νάτη η διαφήμιση, και τασπασε κιόλας. Ρε, μερέντα ρε, αν έβγαζε κινητό η μερέντα εννοείται θα το έπαιρνα. Και θα το έτρωγα.

  7. Όντως πολλά ζήτω για την εν λόγω διαφήμιση. Δε σταματάω ποτέ να την χαζεύω.

    Επίσης, Sally Cone εξελίσσεσαι σε μεγάλη troll-άρα. Συγχαρητήρια.

  8. Sally Cone τα διαστήματα, οι νότες και τα μόρια δεν είναι καθόλου το ίδιο πράγμα. Και για να πω και εγώ τη βλακεία μου, είναι σαν να βάζεις το τημ Ικτίνος – Καλλικράτης να σου φτιάξουν το σπιτάκι για το σκύλο σου;

  9. Σαν να ζητήσεις από τον Τσακ Νόρις να δείρει μόνον έναν άνθρωπο και μάλιστα άοπλο. Πολύ εύκολο για τον Τσακ -όπως και τα μονοφωνικά κάλαντα για οποιαδήποτε χορωδία του κόσμου.

  10. Φταίω τώρα που το μόνο που σκέφτομαι είναι να βγω φέτος να πω τα κάλαντα;
    Μονοφωνικά, παράφωνα και χτυπώντας μπουκάλια μπύρας μεταξύ τους αντί για το παραδοσιακό τριγωνάκι.

    Πιθανότατα δε θα μάζευα ούτε 2ευρω για τυρόπιτα αλλά -διάολε- θα άξιζε τον κόπο μόνο για την εμπειρία..

  11. Εγώ θα σου έδινα λεφτά. Μάλιστα μόνο σε σένα -για την πρωτοτυπία του πράγματος.

    Για τα παιδάκια της γειτονίας σκέφτομαι, φέτος, να έχω έτοιμη μια ψεύτικη καραμπίνα που προκαλεί πολύ δυνατό θόρυβο -έτσι για την έκπληξη του πράγματος.

    Επίσης λέω να κρεμάσω ταμπέλα στην πόρτα: «Είμαι άνεργος. Φυγέτε»

  12. Σήμερα έμαθα από σπόντα ότι ένας απ’τους χορωδούς είναι φίλος του πατέρα μου, οπότε έχω λίγο inside info: πρόκειται για τη χορωδία Μελισσίων, έχουν όντως μαέστρο ο οποίος συμμετείχε, τα γυρίσματα κράτησαν μια ολόκληρη μέρα και κάθε χορωδός πήρε 100 ευρώ. Αυτά νομίζω.

  13. Παράθεμα: Το σαμπουάν της Απελπισμένης | Τα Νέα του Βελγίου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s