ΤΑ Δ

http://youtu.be/lkZxAhhIEnU

Για έξι μήνες είχαμε ζήσει ανάμεσα σε δύο γλώσσες, στην Τρίτη.

Image

Δέντρο, Τρίτη Γλώσσα

Κι οι δυο είχαμε πρόβλημα με μερικά πράγματα. Ένα από αυτά ήταν η δυτικοποίηση.

Φυσικά εγώ δεν το ήξερα, ή ίσως απλά δεν το παραδεχόμουν.

Επειδή ζούσαμε στην Τρίτη χώρα, και μιλούσαμε την Τρίτη γλώσσα, του έλεγα συνέχεια, όλο ενθουσιασμό, πως έμαθα αγγλικά απ’ τα τραγούδια και τους φίλους μου.

Ο Λ δεν έλεγε πολλά και δεν του άρεσαν τα τραγούδια. Η μουσική του άρεσε πολύ, η κλασική. Και οι λέξεις του άρεσαν, τα ποιήματα, οι ιστορίες. Τα τραγούδια  δεν τα σνόμπαρε, δεν ήταν τέτοιος. Απλά δεν του άρεσαν. Τα έβρισκε ανόητα και κάπως καταπιεστικά. Και δεν είχε άλλους φίλους εκτός από μένα.

Εκείνο τον καιρό είχα αρρωστήσει πολύ βαριά, και δεν μπορούσα να φάω σχεδόν τίποτα. Μόνο πορτοκάλια, ψωμί, και τυρί. Αυτά έτρωγα.

Βγαίναμε έξω, ο Λ μου καθάριζε τα ψάρια,  μου έκοβε το κρέας, μου έφερνε σοκολάτες, μου έπαιρνε παγωτά, αλλά εγώ δεν μπορούσα να βάλω στο στόμα μου τίποτα.

Μια μέρα μου έφερε μία παράξενη ντομάτα, που έμοιαζε με λωτό, και την έφαγα, μαζί με το ψωμί και το τυρί. Ήταν πολύ ζουμερή και με έτσουξε λίγο στο λαιμό όταν κατάπια το πρώτο κομμάτι, αλλά μετά τη συνήθισα. Έκανα ένα παράξενο μορφασμό και γέλασε. Με τα αστεία μου δε γέλαγε ποτέ, γιατί έλεγε πως ήταν λεκτικά.

Εκείνη τη μέρα, δεν ξέρω πώς μου ήρθε, τον ξαναρώτησα γιατί τον ενοχλούσε τόσο η δυτικοποίηση. Δεν είχε να μου δώσει κάποια απάντηση. Δε χρησιμοποιούσε ούτε θεωρίες, ούτε παραβολές, ούτε επιχειρήματα. Είπε απλά πως δεν μπορούσε να ζήσει εγκλωβισμένος σ’ έναν κόσμο που ξεχνάει το παρελθόν, και μιλάει σε μία Τρίτη γλώσσα για όλα τα πράγματα του μέλλοντος. Μετά χτύπησε το κινητό του. Ήταν η μητέρα του, και μίλησαν Κινέζικα. Μίλησαν κανα τέταρτο, κι εγώ είχα μείνει μόνη μου, ν’ ακούω λέξεις μουσικές που δεν τις καταλάβαινα. Μετά του είπα να μου πει μια ιστορία στα Κινέζικα.

Image

Δέντρο, Γλώσσα Δύο

Τελευταία έχει αρχίσει να μ’ ενοχλεί κι εμένα η δυτικοποίηση. Στην αρχή, δεν το παραδεχόμουν. Είχα μόλις επιστρέψει στην Γλώσσα Ένα, κι έπαιζα ακόμα παιχνίδια με την Τρίτη Γλώσσα. Τη Γλώσσα Δύο την είχα ξεχάσει. Ήταν η Γλώσσα του Λ και δεν την άκουγα πια. Λέξεις που δεν ακούγονται γρήγορα λησμονιούνται. Μέχρι που μου έγραψε το Πρώτο Γράμμα. Ήρθε πολλούς μήνες μετά, κι ήταν στην Τρίτη Γλώσσα φυσικά, στο τέλος όμως γράφει κάτι στα κινέζικα που δεν μπορώ, όσο κι αν θέλω, να διαβάσω. Είναι το πιο ωραίο κομμάτι του γράμματος. Είναι ο λόγος που γύρισα στη Γλώσσα Ένα. Αυτά τα λίγα πράγματα που μένουν αμετάφραστα. Αυτά που η Τρίτη Γλώσσα αγνοεί και με θυμώνει.  Κι ενώ κερδίζω κάθε μάχη όταν στα θαύματα πιστεύω και στους κώδικες, θα με νικάει πάντα ο Λ στα σημεία.

Οπότε  πρέπει  να παραδεχτώ πως φανερά κι εμένα τώρα  με πειράζει η δυτικοποίηση.

Δεν είμαι ακόμα έτοιμη να γράψω γι’ αυτό. Όταν γράψω όμως, θα γράψω στα Ελληνικά. Κι αν δε χρησιμοποιήσω καμία λέξη ιδιόρρυθμη και δύσκολη, θα χρησιμοποιήσω όλους τουλάχιστον τους ήχους στους οποίους γύρισα. Θα χρησιμοποιήσω  ιδίως το Χ , το μόνο φθόγγο στο όνομά μου που ο Λ ποτέ δεν θα μπορέσει, όσο κι αν θέλει, να προφέρει.

Διαφοροποίηση θα πει Εαυτός,

Image

Δέντρο, Γλώσσα Ένα

http://youtu.be/UZ1Zjq6o6ak

3 thoughts on “ΤΑ Δ

  1. η γλώσσα ένα κι η γλώσσα δύο συνδέονται με σχέση ισότητας. γι’ αυτό η ενδιάμεση λέγεται τρίτη γλώσσα, κ λειτουργεί όπως το τρίτο πρόσωπο σε μία σχέση, δηλαδή ή καταλυτικά, ή διαλυτικά 🙂

  2. Δε μπορώ να εξηγήσω ακριβώς το συνειρμό μου απλά το κείμενο μου θύμισε κάτι που είχε γράψει ένας μουσικός:

    «Προτιμώ» έλεγε «τις φωνές που άδουν, από αυτές που τραγουδούν»

    Ισως κάτι παρόμοιο να ισχύει και στις γλώσσες…

Σχολιάστε

